Vi er her. Alltid. Også nå fra kvalitetssikrede hjemmekontor
Prosjekteier KIRKENS SOS
Tildelt sum kr 600 000
Om prosjektet
I Kirkens SOS’ historie har det aldri vært viktigere at vi har folk på vakt! De siste ukene har vi snakket med mange som er redde – noen så redde at de har kjørt rundt i bilen sin i dages vis i ren frykt for hva som kan skje med dem om de blir rammet av koronaviruset. Vi har snakket folk ut av brokanter og skogholt der de var gått for å avslutte livet – fordi det nå føles helt umulig å leve seg gjennom isolasjon, karantener og frykt. Vi har aldri vært mer sikre på at vi er livsviktige og at vi absolutt ikke kan stenge våre tjenester – derfor bruker vi oppsparte sparepenger, men det kan vi ikke fortsette med, så vi ber nå om støtte til å være her, nå som nesten alt annet er stengt.
Mange skriver og ringer til Kirkens SOS for å snakke om koronasituasjonen. Det er mye angst og uro og vi opplever at samtalene er mer alvorlige og at mange opplever ulike former for kriser nå. Vi har daglig samtaler med mange som fortviler av å ha blitt utskrevet fra psykiatriske tilbud, over at faste samtalepunkt med psykolog eller andre er kansellert og at de kjenner på at vi er de eneste som fortsatt er tilgjengelige. I tillegg har vi barn og unge som kontakter oss – fordi de er bekymret for å måtte være så mye hjemme i vanskelige familieforhold og med tanker de ikke vet hvordan de skal håndtere. Vi trenger å kunne besvare både chatten – og telefonen – minst like mye som vi gjør nå! Vi tror også at behovet bare blir større de neste ukene. Vi tenker også at våre tjeneste er viktig og avlaster pågangen på nødtelefonene i landet.
Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste med 11 kontorer, 8 vaktrom og 1000 frivillige. Vi omorganiserte hele krisetjenesten i løpet av 24 timer – og uten noe særlig nedetid. Dette gjorde vi så fort vi skjønte at det kom til å bli iverksatt kraftige tiltak for å hindre smitte av Korona. Vi har nå mobilisert alle ansatte til å ta vakter på krisetjenestene, noe de ellers ikke gjør. I tillegg har vi gjort forpliktende arbeidsavtaler med godtgjørelse for ca. 60 frivillige, og på den måten sikret at krisetjenesten har vært og skal være åpen i disse kritiske ukene. Det har vært stor pågang, tidvis lange køer, men vi har greid å besvare mange av henvendelsene – og like mange som vi svarer under normale tilstander. Vi er nå tilgjengelige fra mer enn 100 lokasjoner og jobber på spreng for å få på plass enda flere hjemmevakter.
Vi har svart på rundt 8000 henvendelser ut av 13 000 de siste ukene. Det svarer til 62%, I 2019 besvarte vi 65%.