Når Gjensidige går med overskudd, deles det med kundene – i form av kundeutbytte. I år er potten på nesten 2,3 milliarder kroner. Kundene kan hente utbytte fra 24. mai.
Får 11,8 prosent av det man har betalt inn
Når Gjensidige går med overskudd, deler forsikringsselskapet det med kundene. De siste 15 årene har kundene fått totalt 25 milliarder kroner i kundeutbytte.
Dette er 13. året på rad forsikringsselskapets største eier, Gjensidigestiftelsen, videreformidler sin andel av aksjeutbyttet til Gjensidiges skadeforsikringskunder i form av Kundeutbytte.
– Det å dele ut kundeutbytte er et av stiftelsens formål. Vi håper mange av kundene setter pris på dette bidraget i en tid som kan oppleves som utfordrende og usikker, sier administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen, Ingrid Lorange.
Årets totale kundeutbytte er 2.299.119.947 kroner. Av disse tilfaller 1.095.079.670 kroner privatkundene mens de resterende 1.203.630.205 kronene utbetales til næringslivskundene.
Jo mer du betaler, desto mer får du tilbake
Kundeutbyttet fungerer slik at Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, videreformidler aksjeutbyttet sitt til skadeforsikringskundene når Gjensidige går i pluss. Om du får tilbakebetalt penger avhenger derfor av hvordan det går med selskapet og hvordan finansmarkedet ser ut.
Hvor mye du får i kundeutbytte avhenger av hvor mye du betalte i forsikringspremie i 2021. Jo mer du betalte, jo mer får du i kundeutbytte.
– Etter nok et godt år, er vi veldig glade for å kunne si at fra 24. mai kan skadeforsikringskundene våre i Norge hente ut nesten 2,3 milliarder kroner, sier Gjensidiges konsernsjef Helge Leiro Baastad.